Mario Kopić: MISLITI LOGOR
Goli otok po sedamdesetih let
Uredila Manca Erzetič
Ljubljana: Inštitut Nove revije, 2021.
Prazninu filozofskog pitanja o Golom otoku donekle kani ući i popuniti je zbornik Mance Erzetič koji je pred nama. Zbornik inače donosi devet priloga, od neposrednih svjedočanstava do nekih novijih historiografskih uvida, no ključno filozofsko pitanje u zborniku postavit će filozof Dean Komel. Polazeći od toga da je metoda Golog otoka strukturalno služila tadašnjoj vlasti, da je svoju političku praksu realizirala kao tehnologiju ovladavanja društvom, postavlja se, prema Komelu, pitanje: koliko, i ako uopće, nam to dade misliti, odnosno što nas pripravlja na mišljenje. Tek ako (pre)pustimo Goli otok u nas same, tek ako nismo indiferentni prema njemu, oblikuje se mogućnost da ga mislimo, oblikuje se mogućnost razumijevanja i sporazumijevanja.
U jednoj fusnoti iz prvog toma svog glavnog filozofskog djela Svijet kao volja i predstava Arthur Schopenhauer, osvrćući se na fenomen inkvizicije, kaže da čovječanstvu služi na čast što se u cjelokupnoj njegovoj povijesti tako nešto samo jednom dogodilo. I da bi brojkama potvrdio ovaj svoj sud, napominje Schopenhauer da je inkvizicija samo u Madridu za 300 godina poslala na lomaču 300.000 nedužnih ljudi.
Danas nama koji
znamo za nacističke i komunističke logore i druga brojna stratišta i žrtve ovih
dviju totalitarnih ideologija u ime kojih je pogubljeno na desetine milijuna
ljudskih bića za svega nekoliko godina, Schopenhauerova opaska djeluje sasvim
bezazleno i gotovo naivno.
A jedina europska
zemlja u kojoj su još i u drugoj polovici 20. stoljeća postojali ideološki
zasnovani logori jest Titova Jugoslavija. Najveći i najpoznatiji od njih bio je
Goli otok, udaljen samo 50-tak kilometara ptičjeg leta od famoznog Titovog
odmarališta na arhipelagu Brijuni. Štoviše, pored tog logora znao je ploviti
Tito svojim pokretnim dvorom pod imenom „Galeb“ u „svjetske misije mira“.
Tito je Staljinov
napad 1948. godine, znan kao rezolucija Informbiroa, doživio kao veliko
iznenađenje. Sudbonosna razilaženja između sovjetskog i jugoslavenskog vodstva
nastala su već zbog Titovog pokušaja da pod svojim vodstvom stvori Balkansku
federaciju, a neposredan povod napada bila je Staljinova ocjena da se Titova
vojska sprema ući u Albaniju. A ironija je povijesti da je najstaljinističkiji
potencijal Komunističke partije Jugoslavije s Titom na čelu došao do izražaja
upravo u vrijeme otvorenog otpora Staljinu. Titovo „Ne“ bilo je upravo u
znamenju staljinističkog antistaljinizma.
Prema svemu što se
zna, izgleda da je inicijativu za formiranje Golog otoka dao osobno Tito, dok
su najaktivniji u smišljanju detalja logorskog maltretiranja bili šef hrvatske
Udbe (tajne službe) Ivan Krajačić „Stevo“ i Jovan Kapičić, šef crnogorske Udbe.
Oni su smislili instituciju koja je istodobno bila kazneni logor (u kojem je
trebalo izdržavati određenu kaznu) i istražni zatvor u kojem je trebalo
izdržati proces ispitivanja krivnje i u kojem je svaka kazna bila vremenski
otvorena i mogla se po volji istražitelja produžavati. Nitko se nikad ničega
ovakvog nije sjetio, pa ni nacisti u svojim zloglasnim logorima smrti, ni
staljinisti u „Gulagu“. I jedni i drugi su u svojim sadističkim preokupacijama
izmišljali načine kako mučiti i ubiti tijelo zatvorenika. Krajačić, Kapičić i
kompanija pronalazili su načine mučenja i ubijanja duše. Cilj nije bio da
jednostavno vremenski izoliraju društveno ili ideološko-politički „štetne elemente“.
Cilj je bio da „preodgoje bandu“ (kako su u logorskom žargonu zvali osuđenike).
Kako, međutim, „preodgojiti“ ljude čvrstih uvjerenja za koja su mnogi bili
spremni umrijeti? Jer bili su to uglavnom ljudi-vjernici, koji nisu bili
spremni kritički propitivati dogme svoje vjere, ljudi heteronomni, koji nisu
sami utvrđivali načela svog djelovanja, nego su ih poslušno primali od vanjskih
autoriteta. Često su to bili i ljudi čista srca i naivni, koji su svoju potrebu
za čistoćom i svoje ideale projektirali u druge daleke zemlje, jer su se
uvjerili da u realnosti, u njihovoj okolini o kojoj su mogli imati neposredno
iskustvo, svaki ideal s vremenom biva više ili manje osjenčen, uprljan,
deformiran. Bilo je tu isto tako i ljudi kalkulatora, koji su pogrešno proračunali
da se majušni Tito ne može uspješno suprotstaviti gorostasnom Staljinu i da će
se oni na kraju naći među pobjednicima.
Nesumnjivo, među
njima bilo je i ljudi bolesnih ambicija i neumjerenih prohtjeva, koji su bili
nezadovoljni svojim mjestom u novom društvu i nagradom koju su dobili za svoje
velike „zasluge“, pa su se nadali da će prilikom sljedeće raspodjele funkcija i
materijalnih privilegija njihov „doprinos“ biti „pravednije“ ocijenjen.
Sve u svemu, bila je to, kao i obično,
šarolika grupa ljudi, no ona je najgrubljom silom bila lomljena, zastrašivana,
vrijeđana, ponižavana, uništavana upravo kao ljudi. Od prvog momenta njima je
govoreno da su banda, ološ, izdajnici. Istražitelji su od njih zahtijevali da
pišu uvijek nova priznanja, da u detalje iznova opisuju što su radili protiv
svog naroda, svoje partije, da otkrivaju imena novih ljudi s kojima su
razgovarali i surađivali. Što je još gore, od njih se tražilo da svoju
lojalnost dokazuju dostavljanjem detaljnih podataka o svemu što govore i rade
njihovi supatnici u logoru.
Ako su odbijali
suradnju ili su činili nedovoljno, nepotpuno, bili su natjerivani da trče kroz
špalir svih ostalih zatočenika, od kojih se očekivalo da ih što žešće tuku dok
trče pored njih. Istražitelji su stajali sa strane i motrili s koliko
predanosti i zalaganja ih tuku njihovi drugovi. Onaj koji je izbjegavao udariti
druga koji bi već pretučen, sav krvav prolazio pokraj njega, pa čak i onaj koji
ne bi udarao s dovoljno mržnje i dovoljno verbalnog iživljavanja, morao je sljedećeg
dana i sam trčati kroz špalir i biti premlaćen.
I to se nazivalo
preodgajanje! Nakon više godina ovakve svakodnevne torture, događalo se da
netko za koga su istražitelji došli do uvjerenja da je „revidirao“ svoje
prvobitne stavove – naposljetku bude oslobođen. Nakon što mu je prethodno bilo
zaprijećeno da će biti vraćen u logor ako ikad bude bilo kome ispričao ijedan
detalj i bilo čemu što se na Golom otoku događalo. I nakon što bi potpisao
obavezu da će u toku cijelog preostalog života surađivati s obavještajnom
službom i obavještavati je o svemu negativnom što primijeti u svojoj okolini.
Malobrojni su
odbili svaku suradnju. Većina je takvih ostavila kosti na Golom otoku.
Sve je to
desetljećima bila najbolje čuvana tajna. Dakako, prvi tragovi spomena izbit će
najprije u književnosti. Jer ne treba posebno isticati da je književnost
najradikalniji oblik pamćenja. Ona s obzirom na sam karakter književnih djela
podržava skromni plamičak uspomena i sjećanja, no ipak dovoljan da se iz njega
razbukta oganj opsesivnih slika snažnih moralnih imperativa koje mnoge peku i
bole.
I provalila je ta
vatra ponajprije u slovenskoj književnosti. Najprije je Miško Kranjec u romanu Zgubljena vera (1954), što ga je započeo
pisati već 1948. godine, prikazao prva ljudska reagiranja na zbivanja što ih je
Staljinov napad izazvao, da bi potom Ferdo Godina romanom Molčeči orkester (1981) i Branko Hofman
romanom Noč do jutra (1981)
postavili pitanje moralnog lika onog koji istražuje i koji biva istražen, s
jedne strane dakle vlasti neograničene u svojoj moći i samovolji, a s druge
bivših ratnika, partizana, sa značajnim zaslugama koji su zlonamjerno
osumnjičeni i obezvrijeđeni. Kao iskusni ratnici i revolucionari, glavni likovi
oba romana ne mogu odgovoriti na pitanje što je istina a što laž, bivaju
osumnjičen i gurnuti u surovu istražiteljsku mrežu (junak Godininog romana),
odnosno na Goli otok (junak Hofmanovog romana). No vrhunac će se uspomena i
sjećanja na Goli otok objelodaniti u umjetnički najsnažnijem romanu slovenske književnosti
uopće, romanu Levitan (1982)
Vitomila Zupana, gdje će glavni junak s naglašenim gnušanjem i bolom slušati u
zatvoru potresnu priču o Golom otoku, o dolasku na njega i boravku na njemu, o
logorskim torturama. Zupan će usto prvi otvoreno postaviti i filozofsko,
odnosno etičko pitanje do koje granice vlast može ponižavati izolirane ljude i
zašto se neki oblici zaštite pravde tako često pretvaraju u nasilje. U tom
smislu Zupan podvrgava sudu sve oblike vlasti nad ljudima, štoviše, postavlja
pitanje odnosa čovjeka i slobode, čovjeka i morala, čovjeka i politike, čovjeka
i vremena… Jer ako se čovjek stalno
nalazi pred nekim ograničenjima, stalno u iskušenjima, u strahu, u nevjerici i
zebnji, u čemu se onda manifestira njegova ljudskost?
Više je nego žalosno
što su teorija i filozofija u ovom slučaju strahovito zaostajale za
literaturom, pa i čak samom historiografijom. Goli je otok, recimo, otvoreno
izazivao cjelokupnu ovdašnju filozofsku interpretaciju povijesti uopće. Ima li
poslije svega toga što se događalo u koncentracijskom logoru povijest Smisla?
Kojem bi to cilju povijesna zbivanja trebala voditi, kojemu carstvu slobode i
pravde, ako na putu prema njemu moraju proći kroz vrijeme Golog otoka? Čak i
kad bi se taj cilj, komunističko carstvo božje na zemlji, i realizirao, ne bi
li zlo vrijeme Golog otoka obesmislilo svojim postojanjem sve ono što se zove
poviješću? Bi li, recimo, ostanemo li u horizontu Hegelove filozofije, nakon
tolikih koncentracijskih logora i dalje valjalo ustrajavati u težnji da se
svekoliko zlo povijesti smjesti tek na razinu empirijski pojedinačnog, odnosno
na razinu „gnjile egzistencije“ (faule
Existenz) ispod koje se skriva ona prava umnost? Može li se i dalje
bezbrižno i olako negirati supstancijalni karakter zla?
Pitanja su to koja
naposljetku vrhune u pitanju do koje granice svaka filozofija može poslužiti
kao opravdanje za ekstremne političke zločine i može li ponuditi obranu protiv
njih. Pitanje je to o potencijalu
opasnosti i kritičkom potencijalu
filozofije.
Postojalo je u
svijetu obilje izvanrednih rasprava čak o (ne)mogućnosti filozofije nakon
Auschwitza. No ovdašnja intelektualna sredina jedva da je pokušala svijetu
„nametnuti“ i samo pitanje o odnosu marksističke filozofije i užasa Golog
otoka. Upravo u tu široko razjapljenu prazninu filozofskog pitanja o Golom
otoku donekle kani ući i popuniti je zbornik Mance Erzetič koji je pred nama.
Zbornik inače donosi devet priloga, od neposrednih svjedočanstava do nekih
novijih historiografskih uvida, no ključno filozofsko pitanje u zborniku
postavit će filozof Dean Komel. Polazeći od toga da je metoda Golog otoka
strukturalno služila tadašnjoj vlasti, da je svoju političku praksu realizirala
kao tehnologiju ovladavanja
društvom, postavlja se, prema Komelu, pitanje: koliko, i ako uopće, nam to dade
misliti, odnosno što nas pripravlja na mišljenje. Tek ako (pre)pustimo Goli
otok u nas same, tek ako nismo indiferentni prema njemu, oblikuje se mogućnost
da ga mislimo, oblikuje se mogućnost razumijevanja i sporazumijevanja. Slobodni
smo zaključiti da je time pitanje Golog otoka napokon u slovenskom teorijskom
krajoliku, prilično zadojenom otpacima ustajale marksističke ideologije,
zadobilo legitimitet filozofskog pitanja.