Caprina nova paradigma
─── Mario KOPIĆ
U 20. stoljeću znanosti je zadan dvostruki udarac. Na jednoj strani je to strah pred znanošću, zbog nuklearne opasnosti i ekoloških katastrofa, a s druge strane, zbog izjalovljenih očekivanja povezanih s liječenjem raka, gubitak povjerenja u nju.
Pa i ako izbjegnemo nuklearnu
opasnost, neće li se iz znanosti roditi neka druga, možda još veća opasnost? Na
primjer unutar genetskog inženjeringa, kao posljedica manipulacije genima?
Možda će znanost u jednom trenutku i svladati rak, ali neće li se u tom
trenutku pojaviti još teža i znanosti još nedostupnija bolest?
S točke
gledišta tih pitanja je Fritjof Capra, austrijsko-američki fizičar,
bio-medicinskom modelu i novoj paradigmi u medicini u svojoj knjizi Prekretnica
(The Turning Points) posvetio dva poglavlja. Kao paradigmu nove
paradigme uzeo je pritom novu fiziku. Capra Alberta Einsteina, njegovu
specijalnu teoriju relativiteta i ishodišta kvantne teorije, postavlja na
početak nove fizike. Radikalnom promjenom u razumijevanju prostora i vremena
Einstein je, prema Capri, potkopao jedan od temelja Newtonove slike svijeta.
Sudjelovao je i pri razrješenju paradoksa (s gledišta stare fizike) kvantne
teorije, odnosno kvantne mehanike: pri postavljanju njezine precizne i koncizne
matematičke formulacije, novih temeljnih pojmova i novog jezika.
Prema
Capri, prijelaz od kartezijansko-njutnovskog pogleda na svijet prema novoj
slici svijeta unutar moderne fizike možemo opisati izrazima kao što su
organsko, holističko i ekološko. Pritom se poziva na opću sistemsku teoriju.
Opća sistemska teorija nastala je napuštanjem subjekta kao ishodišta i središta
i uvođenjem sistema kao temeljne reference. U sistemskoj teoriji nije više
riječ o odnosu između subjekta i objekta, nego o razlici između sistema
i okolnog svijeta (Umwelt), što znači da okolni svijet nije više shvaćen
kao objekt. Time se radikalno mijenja i značenje odnosa između cjeline i
dijelova, središta i periferija itd.
Nova fizika svijet više ne razumije
kao stroj koji je sastavljen od mnoštva objekata, nego kao dinamičnu cjelinu
koja je nerazdjeljiva. Naime, u tom smislu da njezine dijelove možemo razumjeti
samo u njihovu međusobnom odnosu i kao izraze kozmičkog procesa.
Temelje
takvom svom viđenju Capra će postaviti u svojoj najpoznatijoj knjizi Tao
fizike. U njoj se eksplicitno okreće budizmu, točnije, misticizmu Istoka.
Capra
polazi od strukture atoma (u velikom praznom prostoru kruže oko jezgre male
čestice – elektroni), odnosno subatomskih entiteta koji imaju dvostruku
prirodu: nastupaju ili kao čestice ili kao valovi. Na isti način kao, na
primjer, čestice svjetlosti, što ih je Einstein najprije nazvao kvanti
(otud ime kvantne teorije), a sada se nazivaju fotoni. Tako i elektron
nije ni čestica ni val, no s obzirom na okolnosti može se pokazati kao jedno
ili kao drugo. Neprestano prelazi iz čestice u val i iz vala u česticu. Dakle,
ne postoje nikakve čisto unutarnje osobine koje bi bile potpuno neovisne o
okolnom svijetu, na primjer o okolnostima eksperimenta, odnosno od naprava,
instrumenata i njihova međusobnog djelovanja. To je znano i u različitim
varijantama rečeno već mnogo puta. Na primjer, kod Wernera Heisenberga u
njegovu djelu Slika prirode suvremene fizike: „Ako se u naše vrijeme
može govoriti o nekoj slici prirode egzaktne prirodne znanosti, tada zapravo
više nije riječ o nekoj slici prirode, nego o slici naših odnosa prema
prirodi. Stara podjela svijeta u jedan objektivni tijek u prostoru i vremenu,
na jednoj strani, i dušu, u kojoj se taj tijek zrcali, na drugoj, dakle
kartezijansko razlikovanje između res cogitans i res extensa, više nije prikladno da
bude polaznom točkom za razumijevanje moderne prirodne znanosti. U vidnom polju
ove znanosti, štoviše, ponajprije stoji mreža odnosa između čovjeka i prirode,
i istodobno je kao ljudi činimo predmetom našeg mišljenja i djelovanja.
Prirodna znanost više ne stoji kao promatrač pred prirodom, nego samu sebe
spoznaje kao dio te uzajamne igre između čovjeka i prirode. Znanstvena metoda
izlučivanja, objašnjavanja i uređivanja postaje svjesna granica koje su joj
postavljene time što zahvat metode mijenja i preobražava njen predmet, dakle da
se metoda više ne može distancirati od predmeta“. Ovome će u djelu Fizika i
filozofija Heisenberg dodati: „Filozofska teza da sve znanje naposljetku
počiva na iskustvu dovela je napokon – naime u modernom pozitivizmu – do
zahtjeva za logičkom jasnoćom svakoga iskaza o prirodi. Takav zahtjev mogao je
važiti kao opravdan u razdoblju klasične fizike. S razvitkom kvantne teorije,
međutim, naučili smo da on ne može biti ispunjen. Npr. riječi 'mjesto' i
'brzina' nekoga elektrona morale bi prije biti potpuno definirane kako u
pogledu svoga značenja tako i u pogledu svojih mogućih veza. I u okviru
njutnovske mehanike one su doista bile potpuno definirani pojmovi. Ali sa
stajališta moderne fizike oni baš nisu potpuno definirani kako to proizlazi iz
relacije neodređenosti… Insistiranje na zahtjevu za potpunom logičkom jasnoćom
vjerojatno bi znanost učinio nemogućom. Ovdje nas moderna fizika podsjeća na
staru spoznaju: ukoliko se na tome insistira da se nikada ne izreče neka
zabluda, vječno se mora šutjeti“.
Ono što
Capra pri svemu tome i pri Heisenbergovu odnosu neodređenosti ili načelu
neodređenosti posebno naglašava jest binarni sklop pojmova kao što su pojmovi čestica i val ili mjesto i brzina. Ne
samo da je pritom riječ o parovima pojmova za međusobni, odnosno uzvratni
odnos, nego se pokazuje i sljedeće: što više namećemo jedan pojam fizičkom
„objektu“, to više onaj drugi pojam (iz para) postaje neodređen. Imamo posla s
dvjema komplementarnim (pojam komplementarnosti uveo je Niels Bohr)
opisima iste stvarnosti. Zato je svaki od njih samo djelomice točan i smijemo
ga upotrebljavati samo u ograničenom opsegu.
Pojam
komplementarnosti je moguće, naglašava Capra, iz fizike prenijeti i u
biologiju, medicinu i psihologiju. Ujedno navodi da se s njim susrećemo i u
kineskom, taoističkom odnosu između yina i yanga, koji su
povezani polarno, odnosno komplementarno. U svemu tome se izražava temeljno
jedinstvo univerzuma. U njemu su, kao što su to u atomu subatomske čestice, sve
stvari samo uvjetno stvari, dakle „stvari“, jer u biti su to čvorovi ili
stjecišta međusobnih odnosa: „stvari“ su poveznice (drugih) „stvari“ itd.
Svagda je riječ o „stvarima“ na određenoj razini, a nema neovisnih najmanjih
čestica. Stvarima dakle prethode odnosi među stvarima. Otud novo
razumijevanje vjerojatnosti.
Račun vjerojatnosti koristi kako
klasična tako i kvantna fizika. Iz sličnih razloga. U oba je slučaja riječ o
„skrivenim“ varijablama, a njih ne poznajemo i zato nismo kadri za precizna
predviđanja. Unatoč tome, između te dvije fizike postoji ključna razlika. U
klasičnoj fizici skrivene varijable predstavljaju lokalne mehanizme, u kvantnoj
nelokalne mehanizme, odnosno predstavljaju trenutne poveznice s univerzumom u
cjelini. U uobičajenom, svakodnevnom, makroskopskom svijetu su nelokalne
poveznice razmjerno beznačajne, zato možemo govoriti, kaže Capra, o odvojenim
stvarima i formulirati fizikalne zakonitosti kao izvjesnosti. No ako se
okrenemo manjim dimenzijama, utjecaj lokalnih poveznica raste, izvjesnosti se
povlače pred vjerojatnoćama i sve je teže izdvojiti bilo koji dio univerzuma iz
cjeline.
Nadalje
Capra govori o EPR (Einstein-Podolsky-Rosen) eksperimentu, pokušaju spajanja
kvantne mehanike i teorije relativiteta, i o teoriji S-matrice, poznate kao bootstrap
hipoteza ili hipoteza petlje na cipeli, odnosno hipoteza vezice ili pertle,
koju je početkom šezdesetih godina oblikovao Geoffrey Chew. Prema toj teoriji,
koja polazi od opće filozofije prirode, materijalni svijet nije ništa drugo
nego mreža međusobno povezanih odnosa. S te točke gledišta, s točke gledišta bootstrap
pristupa, nema nikakvih temeljnih entiteta, temeljnih konstanti, zakona ili
jednadžbi. Univerzum je dinamična mreža međusobno ovisnih događaja. Jedini
princip koji tu vrijedi jest princip konzistencije, točnije, ukoliko je riječ o
cjelovitom sistemu, princip samokonzistencije ili samodosljednosti. Na njemu se
temelji samoorganiziranje sistema (univerzuma, prirode). I osobine i međusobni
učinci subatomskih čestica proizlaze samo iz zahtjeva za samokonzistencijom.
Fizičar
koji zbog toga prihvaća različite, djelomice uspješne modele tumačenja svijeta,
ne dajući nijednom od njih isključivu prednost, po Chewu je već samim takvim
pristupom postao bootsrapper, odnosno pristaša hipoteze petlje na
cipeli. A Capra u tome vidi jedan od najdubljih sistema zapadnjačke misli,
jednakovrijedan budizmu i taoizmu. Činjenica da su sve osobine čestica određene
principima koji su usko povezani s metodom opažanja, za Capru znači da su
temeljne strukture materijalnog svijeta određene isključivo načinom našeg
opažanja tog svijeta. Drugim riječima, proučavane strukture materije odraz su
strukture duha. Uz to Capra dodaje da je zapravo riječ o međusobnom odražavanju
strukture duha i strukture materije, odnosno energije. Sve je međusobno
povezano i sve se odražava u svemu.
Svaki od dijelova u stanovitom
smislu sadrži cjelinu, a cjelina je skrivena u svakom od svojih dijelova. To
holističko gledanje pridobiva svoju ilustraciju u hologramu. Sliku je uveo
David Bohm, koji je želio izložiti svijet kao „neprekinutu cjelovitost“ i
otkriti u njoj poredak, premda skriven i zapleten. Svijest je neposredni
element u sklopu svijeta kao holograma. Duh i materija su korelativni i
komplementarni, međusobno su uzvratno povezani, ali ne na kauzalan (uzročan) način, nego oba zajedno
predstavljaju isprepletene projekcije neke više stvarnosti. A ona nije ni
materija ni duh.
Tim se ekskursima Capra potpuno
udaljava od moderne fizike. No zašto je uopće započeo s fizikom?
Na kraju
poglavlja pod naslovom „Nova fizika“ Capra zahtijeva da moramo odbaciti misao o
fizici kao temelju svih znanosti. Potrebno nam je interdisciplinarno holističko
opisivanje stvarnosti u kojem pojave jedne razine ne smijemo reducirati na
pojave neke druge razine. Unatoč tome, Capra polazi od fizikalizma.
Prema fizikalizmu, u krajnjoj instanci postoje na svijetu samo entiteti fizike
koji se ponašaju prema fizikalnim zakonima. S tog je (radikalno
materijalističkog) stajališta moguće biologiju i psihologiju u određenom smislu
reducirati na fiziku, pa je taj pristup redovito povezan s tezom o ujedinjenju
znanosti. Model fizike, jer je to najegzaktnija i poštovanja najdostojnija
znanost, ostaje i za Capru uzoran model. Otud uvjerenje da treba novu paradigmu
najprije dokazati u fizici, odnosno naći u fizici prijelomnu točku između stare
i nove, klasične i (odista) moderne, danas bismo rekli post-moderne fizike.
Pritom se valja pitati da li uopće smijemo govoriti o post-modernoj fizici ili
pak govoriti samo o fizici u post-modernom dobu. Pitanje skriva ključnu
diferenciju: ako postoji post-moderna znanost, tada se ona mora u svojoj biti
razlikovati od moderne znanosti, dakle znanosti utemeljene na teoriji i
eksperimentu, na metodički provjerenim činjenicama. Ako je pak riječ o položaju
znanosti u post-modernom dobru, naime položaju znanosti kakav poznajemo od
početka novoga vijeka, tada se po pitanju same biti znanosti ništa nije
promijenilo. A to bi značilo da u post-modernom dobu imamo posla jedino i samo
s modernom znanošću. Promijenio se samo položaj, ali ne i bit novovjekovne,
moderne znanosti.
Shema koju
pod imenom nove paradigme uvodi Capra vrlo je jednostavna. Ukratko rečeno,
prema Capri, sve je međusobno povezano, sve se odražava u svemu, postoje samo
korelacije i komplementarnosti, stvari nisu entiteti, nego samo čvorišta ili
stjecišta odnosa. Svijet nije stroj, nego organizam, koji se zasniva na
samoorganiziranju dinamične energije i u sebi se oslanja na poredak
samokonzistencije. Sve se ostalo odvija po analogiji. Korelacija i
komplementarnost između čestica i valova je analogna korelaciji i
komplementarnosti između duha i materije, a ta korelaciji i komplementarnosti
između muškog i ženskog, a ova pak između desnog i lijevog (pa i političke
desnice i ljevice) itd. Prauzor svemu tome jest taoistički yin i yang,
kao simbol sveopće harmonije.
U svojem
ishodištu Capra je vrlo tradicionalan, ne zna za ontološku ranjivost svijeta
koji otkriva Heideggerovo mišljenje bivstvovanja ili Lacanova psihoanalitička
teorija manjka bivstvovanja. I što se tiče odnosa između znanstvenika i
znanosti, odnosno znanosti i tehnike, Capra pristaje na tradicionalni
instrumentalizam. Kao da je znanost u tehničkom svijetu samo oruđe, samo
sredstvo subjektove svrhovite (teleološke) djelatnosti. U ime instrumentalizma
znanosti nastupa potom protiv vrijednosno neutralne znanosti. Drži da je o nama
ovisno hoće li nas znanost dovesti “do Bude ili Bombe“. Zato ne iznenađuje da
je u zaključnom dijelu Prekretnice energičan, zahtijevajući u ime nove
paradigme na svim područjima zauzimanje i preuzimanje masovnih medija: „Kad
zauzmemo masovna općila, moći ćemo odlučivati o tome što se treba objaviti i kako
uspješno upotrijebiti općila pri izgradnji naše budućnosti. To ujedno znači da
će i novinari morati preći od fragmentarnog prema holističkom načinu mišljenja
i razviti novu profesionalnu etiku koja će biti zasnovana na društvenoj i
ekološkoj svijesti“. Takvih se radikalnih zahtjeva, koji izviru iz eshatologije
i slični su eshatologiji Partije koja je u ime harmoničnog društva i totalnog
čovjeka vladala u socijalizmu, možemo samo prestrašiti. Obećanja posvemašnje
slobode do koje će doći cenzurom u prethodnom razdoblju, svagda se preokreću u
svoju opreku. U tom je slučaju holizam tek drugo ime za totalizaciju i
totalitarizam.
No unatoč toj opasnosti, nova
paradigma koju proglašava Capra otvara nam i neke nove prostore slobode. Otvara
na Zapadu put tehnikama (na primjer akupunkturi) i praksama (na primjer jogi),
koje su se razvile na Istoku. Izvorno to nisu bile ni tehnike ni prakse, to su
postale upravo prijenosom u zapadnu civilizaciju. Na taj način transferirane,
prihvaća ih već i etablirana medicina.
A Capra
zahtijeva afirmaciju upravo nove paradigme. Svijet ne smije više biti viđen kao
stroj, nego kao organizam. Premda su duh i materija komplementarni, prednost
ipak ima duh. Sloboda ima prednost pred nužnošću, žensko počelo pred muškim,
val pred česticom, dinamika pred statikom, energija pred materijom… Nalazimo se
unutar neprestanog plesa energije, u biti nema plesača, nego u temelju postoji
jedino i samo ples. Budući da struktura univerzuma (materije) nije
mehanička, nego holistička, pogrešan je čak i izraz kvantna mehanika. Nalazimo
se tako pred novom slikom svijeta koja se odvraća od opisa svijeta kao automata
i vraća se zapravo grčkoj paradigmi svijeta kao umjetničkog djela.