Vladimir Jankélévitch, francuski filozof,
muzikolog, pijanist, esejist, profesor i pripadnik Pokreta otpora za vrijeme
II. svjetskog rata i nacističke okupacije Francuske rodio se 31. kolovoza 1903.
godine u Bourgesu. Roditelji su mu bili naturalizirani ruski Židovi iz Odesse.
Otac Samuel prvi je prevodio Freuda na francuski jezik. Obrazovao se u licejima
u Bourgesu i Parizu. Studirao je filozofiju na École Normale Superiere. Nakon diplome zaposlio se 1927. godine na
Francuskome institutu u Pragu, gdje ostaje do 1932. godine. Doktorirao je na
Sorboni s tezom L'Odyssée de la
conscience dans la derniere philosophie de Schelling (Alcan, Paris, 1933.).
Uz Schellinga i Nietzschea njegov je glavni filozofijski uzor Henri Bergson.
Bavio se poviješću filozofije i djelima Platona,
Aristotela, stoika, sv. Augustina, Descartesa, Pascala, Spinoze, Leibniza,
Unamuna, Kierkegaarda. Uz proučavanje književnosti Gogolja, Shakespearea,
Heinea, Mallarméa, Baudelairea, Pirandella, Gidea, intenzivno se posvetio
glazbi i slikarstvu. Kao muzikolog napisao je mnogo monografija iz povijesti
glazbe XX. stoljeća (Ravel, Debussy, Liszt…). Bio je pijanist i glazbeni
pedagog. Njegovu je školu muzikologije i glazbene pedagogije slijedio njegov
učenik – kompozitor i koncertni pijanist – Michel Sogny.
Poučavao je filozofiju u srednjoškolskim
ustanovama u Toulouseu i Lilleu do 1940. godine. Nakon nacističke okupacije
Francuske vichyjevska ga vlada otpušta s posla zbog židovskog podrijetla. U
Parizu cijelo vrijeme okupacije živi poput „sjene“, izbjegavajući deportaciju u
koncentracijske logore. Pripadnik je Pokreta otpora. Piše filozofijska i
muzikologijska djela, sklada glazbu i podučava učenike u ilegali. Nakon
završetka rata izabran je 1951. godine za profesora na Sorboni na katedri Filozofija morala. Umro je 6. lipnja
1985. godine u Parizu.
Objavio je sljedeća djela iz filozofije: Henri Bergson; L'Odyssée de la conscience
dans la derniere philosophie de Schelling; La Mauvaise conscience; L'Ironie;
L'Alternative; Du mensonge; Le Mal; L'Austerité et la vie morale; Philosophie
premiére: introduction á une philosophie du „Presque“; L'Aventure; La Mort; Le
Pardon; Pardonner?; Traité de vertus; L'Ennui; Serieux; Le Paradoxe de la
morale.
1. Sumrak egzistencijeU suvremenoj francuskoj filozofiji mišljenje i djelo Vladimira Jankélévitcha obilježeno je paradoksom. Što se manje o njemu analitički i interpretacijski kompetentno govori, to se više njegove ideje pokazaju odlučnim za razumijevanje temeljnih problema čovjeka u doba sumraka egzistencije. Golemo filozofijsko i muzikologijsko djelo tog nesvodiva „filozofa života“ koji je mislio paradoksalnu egzistenciju Drugoga, nadilazeći okvire filozofije egzistencije i egzistencijalizma, kao da tek iščekuje svoje autentične interprete. Zašto je tome tako? Mogući je odgovor zapravo također obilježen paradoksom. Uostalom, to je ključan pojam njegove filozofije i istodobno riječ naslova jedne od njegovih značajnih knjiga Le Paradoxe de la morale (Paradoks morala).
Jankélévitch je kao i gotovo cijela suvremena
francuska filozofija - od Sartrea preko Derridae do Badioua - istinski moguć
kao „filozof života“ tek iz dijaloga s njemačkom filozofijom i kulturom, koju
je, kao što je poznato, na radikalan način zauvijek odbacio nakon spoznaje o
nacističkome genocidu nad Židovima u koncentracijskim logorima u II. svjetskom
ratu. To kontroverzno područje raskida s jednim europskim izvorom smisla
povijesti kao što je njemačka filozofija i kultura do danas se smatra
aposteriornom odlukom mislioca. Drugim riječima, Jankélévitch je sukob s
njemačkim duhom, prema interpretima i vlastitom samorazumijevanju, okončao na radikalan
način tek potvrdom činjenica postojanja Auschwitza i vlastitom obiteljskom
tragedijom. Rijetko se govori da je to bio završni ontologijsko-moralni čin
nečeg što je tome prethodilo.
Stoga valja vidjeti te apriorne razloge teško
opravdane odluke ili metafizičkog opravdanja moralnog čina ekstenzivnom
interpretacijom, analizom i čitanjem Jankélévitchevih djela. Paradoksalnost
postavke koju želim izvesti u pristupu Jankélévitchevu djelu zapravo je
jednostavna. Suvremena francuska filozofija u XX. stoljeću, unatoč pozivanja na
Bergsona kao ključnog filozofa moderne i prvog Jankélévitcheva autoriteta, nije
određena pozitivnim odnosom spram vlastite tradicije od Descartesa do Bergsona,
već kritičkim dijalogom s njemačkom tradicijom filozofije. Najznačajniji
poticaj za to bila su predavanja Alexandra Kojèvea o Hegelu dvadesetih godina
XX. stoljeća.[1]
Paradoks je, dakle, u tome što je mišljenje
Jankélévitcha kao „filozofa života“ iz obzorja filozofije egzistencije
hermeneutički bjelodano iz tradicije koju je sam izbrisao. Kojéve je razotkrio
put traganja za čistoćom egzistencije iz Hegelovih spisa kao put otvaranja
životnosti života s onu stranu dijalektike sustava. Posve je drugorazredni
argument da je Jankélévitch tipičan primjer rafiniranosti francuskog stila
esejistike protiv disciplinarne strogosti njemačkog filozofiranja, unutar kojeg
jedino Schopenhauer i Nietzsche čine iznimke koje potvrđuju pravilo. Zar nije
isti slučaj s Derridaom? Dekonstrukciju nije moguće razumjeti bez
razračunavanja s pojmom Heideggerove destrukcije tradicionalne ontologije.
Govor i stil pritom nisu nešto samo po sebi odlučno. Mišljenje odlučuje o
načinu govoru i stiliziranja teksta. Da time ne iznosim nikakvu blasfemičnu
postavku, nego pokušavam otvoriti put u hermeneutiku metafizike života kao
paradoksalne egzistencije Drugoga u djelu Vladimira Jankélévitcha, vidljivo je
iz sudbine recepcije njegova mišljenja u samoj Njemačkoj.
2. „Tragedija naše kulture“
Jankélévitcha se otkriva u znacima zakašnjelosti.
Povod je tome njemačko izdanje njegovih spisa pod začudnim uredničkim naslovom
– Das Verzeihen: Essays zur Moral und
Kulturphilosophie.[2] Ako otklonimo čak i
zdravorazumski sud kako je riječ o „filozofu morala i o misliocu za XXI.
stoljeće“, što je inače popularni stav tzv. rehabilitacije ili oživljavanja
nekog mišljenja i djela koje je nepravedno bilo zaboravljeno, preostaje nešto
zacijelo izazovnije.[3] Riječ je o pristupu
njegovu djelu kao nesvodivu slučaju filozofije egzistencije u kojoj pitanje
etike Drugoga proizlazi iz razračunavanja s njemačkom filozofijom života.[4]
Njemački novi čitatelji i tumači Jankélévitcha
nipošto ne pripadaju zagovornicima ressentimenta spram mislioca koji je jednu
naciju-državu odbacio iz svojeg duhovnog obzorja. Naprotiv, ishodište njihova
ushita s njegovom mišlju počiva na bezobzirnoj kritici ideologije nacizma i
njemačke poslijeratne nedostatne kulturne denacifikacije. Što je odlučno za uvid
u paradokse njegove životno-filozofijske misli dobro je naslutio Henning
Ritter, premda iz toga nije povukao prave zaključke. Ukratko, Jankélévitch je
na osnovu sumišljenja sa Schellingom i Nietzscheom došao do filozofije kulture
Georga Simmela i preko njega interpretirao Spenglerovu misao dekadencije Zapada
kao „propast njemačkoga duha težine i nužni korak k misticizmu i
iracionalizmu“.
Rezultat je već 1925. godine bio apriorno
napuštanje cjeline njemačkog filozofijsko-metafizičkog pristupa kulturi i
životu. Događaj nacističkog ideologijsko-političkog proloma u genocid nad
Židovima bio je otvoren propašću njemačkog duha grosso modo. Problem nije, dakle, u nekom naknadnome
Jankélévitchevu šokantnom otkriću i subjektivnom moralnom sudu, nego u postavci
o „tragediji naše kulture“. Iskaz se
nalazi u raspravi objavljenoj navedene 1925. godine u kojoj se razračunava sa
Simmelom i njegovom filozofijom života kao kulture.
Zašto je Jankélévitch filozofijski oproštaj s njemačkom
kulturom izborio na tlu nečeg naizgled gotovo ezoteričnog? Ponajprije, njegovo
je mišljenje moralnog opravdanja metafizičke egzistencije Drugoga paradoksalno
rješenje. To je pozicija u kojoj se nastoje spojiti bitna dostignuća
Schellingova mišljenja s Bergsonom i filozofijom egzistencije. Neupitna je autentičnost
Jankélévitcheva puta. On nije eklektik i epigon. U svim se njegovim esejima i
raspravama može razabrati ton izvornoga mislioca, koji vodi dijalog s problemom
o kojem piše, bez ekstenzivne povijesno-filozofijske eksplikacije cjeline
mišljenja pojedinih filozofa o problemu o kojem je riječ. U kontekstu
dalekosežno značajne rasprave Jankélévitch razvija postavku da je Simmelova filozofija
života, Spenglerova faustovska filozofija povijesti i Keyserlingov kulturni
pesimizam dosljedni rezultat raspada metafizičke strukture njemačkog duha.
Misticizam i iracionalizam upravo su ti fatalni rezultati priče o vitalizmu
duha koji potrebuje adresata svoje realizacije. Njemački narod u emfatičkome
smislu postaje biologijsko-nacionalni sklop puta u barbarstvo. Put je priređen
filozofijom i kulturom. Zato je formulacija o „tragediji naše kulture“ ključna
za razumijevanje Jankélévitcheva etičko-egzistencijalnog obrata metafizike bez
pozivanja na njemačke mislioce.
„Tragedija naše kulture“ jednostavno je u tome što
unutarnji život više ne može uspostaviti susret s biti Zapada. Ono unutarnje u
potpunosti je srozano do derivata misticizma i iracionalizma. Kultura u
značenju Herderova sekulariziranog „narodnog duha“ nužno proizlazi iz raspada
cjeline novovjekovne subjektivnosti. Tragičnost je kulture stoga posljedica
preostatka onog što tek omogućuje kulturi njezin postmetafizički život. A to je
otkriće nesvodivosti individualne egzistencije. Romantično nadahnuće kao žudnja
za neposredovanim životom, što se od Meistera Eckhardta, preko reformacije do
antropozofijskih meditacija Rudolfa Steinera iziskuje kao program prevladavanja
rascijepa unutarnjeg i izvanjskog, života i objektivnog duha, završava kao
neuspjeh. Rezultat je da se to metafizičko proturječje razrješava paradoksalno
samoubojstvom autentične egzistencije ili putem u središte reakcionarnog
modernizma iz kojeg će nastati ideologija univerzalnog zločina nad
čovječanstvom.
Jankélévitch se razračunao s filozofijom života
samo u smislu povratka na ishodište francuskog duha racionalizma i metafizičke
jasnoće. No, razračun ipak nije bio posve radikalan, kako se to često nastoji
pokazati u apologeta. Je li Jankélévitch tek filozof morala ili posljednji
veliki filozof egzistencije kao „filozofije života“? Što uopće znači iskaz da
je njegova filozofija iskaziva u paradoksalnoj
egzistenciji Drugoga?
3. Melankolična filozofija
Ton je njegove filozofije u svim knjigama
jedinstven. Melankolična filozofija zahtijeva uzimanje ozbiljnosti
egzistencije. U krajnjoj konzekvenciji to znači isto što i za Camusov
egzistencijalizam, ali samo u metafizički totalnome zahtjevu. Naime, nije
jedini pravi problem filozofije samoubojstvo, kako je to Camus formulirao u Mitu o Sizifu, nego razumijevanje
paradoksa egzistencije koja nužno upućuje na konačnost ljudskog bitka, koji
mora opravdati vlastitu smrt. Istinitost egzistencije jest životno-filozofijski
temelj morala. Smrt nije stoga jedini pravi filozofijski problem. Jankélévitch
na početku svojeg najboljeg djela naslovljenog La Mort (Smrt) iskazuje sumnju u aksiomatsku postavku da je smrt
jedini pravi filozofijski problem.[5]
Jedino je etička otvorenost bitka i ljubavi, bitka
i istine, bitka i smrti, ono što filozofiju čini mišljenjem slobode. Za slobodu
istine kao moralnog poziva čovjeka bezuvjetno se vrijedi žrtvovati.
Jankélevitch je u tom pogledu radikalniji od fundamentalnog projekta ljudske
egzistencije Sartreove ontologije slobode. Dok je za Sartrea mogućnost izbora
između faktičnosti i kontingentnosti bitka-o-sebi (l'etre-en-soi) i ništeće slobode bitka-za-sebe (l'etre-por-soi) kao ljudske egzistencije
čin aktualizacije slobode pojedinca, Jankélévitch postavlja stvar u apsolutnome
temelju egzistencijalne odluke. Pitanje žrtvovanja za istinu moralni je čin
slobode koji nema mogućnost neizabiranja. On jednostavno mora prevladati ono
kantovsko treba, što čini krhkost i labilnost svake moralističke pozicije. Zato
Jankélévitch nije moralist. On ne moralizira da bi ukazivao na propuste i
nelagode svjetsko-povijesne sudbine bitka. Jankélévitch životno-filozofijski
utemeljuje moral iz paradoksa egzistencije Drugoga.
No, time se ne razrješava problem u kojem smislu
je njegova filozofijska pozicija artikulacija metafizičkog obzorja unutar kojeg
otvorenost bitka i slobode, bitka i vremena pokazuje bitne mogućnosti obrata
metafizike same, a koliko je sama ispod razine Heideggerova mišljenja bitka i
Sartreova egzistencijalizma.[6] Neprijeporno je da je on
jedini filozof egzistencije, premda sebe nije takvim smatrao, koji je iz
promišljanja čistoće neiscrpne životnosti života nastojao izgraditi etičko
mjesto boravišta čovjeka i svijeta. Svi su drugi to odbacili kao nemogući
projekt ili obnavljali neku vrstu etike kantovskog rigorizma u duhu kršćanskog
personalizma ili otvaranja mogućnosti etike egzistencije u svijetu bez Boga.
Primjer egzistencijalističkog humanizma koji je postulirao Sartre u tome je
indikativan za opisanu situaciju.
Vladimir Jankélévitch u svojoj ontologiji smrti
izriče bitnu postavku koja se može primijeniti i na njegovu etičku misao uopće.
„Život je epifanija smrti, ali ta epifanija jest alegorijska, a ne
tautegorijska.“[7] Kao i u povijesnome
mišljenju bitka Martina Heideggera, koji za Jankélévitcha nije mjerodavan
sugovornik, premda se ne može poreći da nema mjesta u knjizi o smrti koja ne bi
mogla biti nadahnuta Heideggerovom egzistencijalnom analitikom bitka-k-smrti iz
djela Sein und Zeit, i ovdje se
promišljanje konačnosti bitka čovjeka ograđuje od iracionalizma, racionalizma,
pozitivizma, scijentizma bilo koje vrste. Znanost kao „pozitivna metafizika
moderne“ nema pristup smrti bića, jer i sam život promatra kao nešto već
unaprijed stvoreno i raspoloživo za promjenu karaktera bitka bića. Drugim
riječima, Jankélévitcheva kritika racionalizma moderne znanosti i
iracionalizma/misticizma kulture s kojom se razračunao na primjeru Simmela,
pogađa bit novovjekovnog projekta znanstveno-tehničkog svijeta.
Samo filozofija ili mišljenje moralnog opravdanja
egzistencije Drugoga koje počiva na ljubavi spram čovjeka, bitka i bića može
istinski govoriti o smrti. Paradoks je što se iz smrti razumije istinska
egzistencija, a ne obratno. Jankélévitcheva ontologija života moralno je
utemeljena tanatologija. Samo moralno čist čovjek u vođenju svoje egzistencije
kao ozbiljne i vjerodostojne može istinski umrijeti. Sve drugo je skapavanje,
nasilno oduzimanje života, ubojstvo i genocid nad čovjekom u pluralu.
Jankélévitcheva misao o smrti kao konačnosti vremenitosti nastoji izboriti neko
mjesto za vječnost. To je ono najslabije u njegovu promišljanju egzistencije
čovjeka. On nije filozof koji je na temelju najznačajnijih suvremenih
promišljanja vremena – paradigmatsko je u tom sklopu Heideggerovo razumijevanje
konačnosti tubitka i epohalnosti događaja (Ereignis)
– otvorio područje nadilaženja metafizički vulgarno shvaćene vremenske problematike
(vremenitost – vječnost).[8]
Kao i kod njegova uzora i učitelja Bergsona, i u
Jankélévitcha se vrijeme reducira na neposredne činjenice svijesti a ne na
primarnu otvorenost bitka i iskonske vremenitosti iz kojeg sklopa tek ono što
jest mogućnost svijesti ima svoje mjesto. Vrijeme se u takvoj egzistencijalnoj
„filozofiji života“ pokazuje nekom vrstom unutarnjeg kronometra posebne ontokronije
smrti iz koje otkucava biologijski i psihologijski sat moralno odgovorna
čovjeka u njegovu „bezosjećajnom, tjeskobnom i samstvenom“ opstanku. Vremenovanje
vremena u epohalnoj konačnosti čovjeka ipak zahtijeva nužnost misli o vječnosti.
Kad kaže da je sama svijest o vremenu nešto izvanvremensko, Jankélévitch
pretpostavlja da je plotinovska ekstaza nadvremenitosti odlučna za razrješenje
problema smrti i svijesti o konačnosti. Njegova je koncepcija bergsonovski
usmjerena metafizika vremena kao trajanja. To je unutarnja svijest o granicama
vremenitosti kao konačne beskonačnosti koju tek opravdava ljudski život u
istinskom smislu. Filozofija je otuda vječna kao i u Plotinovu razumijevanju.
Jankélévitch ne podaruje stoga ništa novo u promišljanju vremena u suvremenoj
filozofiji. Ono istinski novo što ga čini suvremenikom obnove interesa za
etikom u doba kraja subjekta postmoderne – kao što je to slučaj s Lévinasom –
jest promišljanje paradoksa moralne egzistencije Drugoga.[9]
4. Moralna de-ontologija
Već na početku spisa Le Paradoxe de la morale (Paradoks morala) nalazimo sljedeću
formulaciju: „U srcu filozofije – koja je već sama po sebi podložna
kontroverzijama, budući da je toliko zauzeta određivanjem sebe same i
uvjeravanjem sebe same u vlastito postojanje – filozofija morala ukazuje se kao
vrhunac neodređenosti i nedohvatnosti; ona je nedohvatno nedohvatnoga (elle est
l'insaisissable de l'insaisissable). Filozofija morala u stvari je prvi problem
filozofije; stoga, prije no što ju se počne zastupati, treba iznijeti na
vidjelo njezin problem i upitati se o njezinu smislu.“[10]
Ponajprije, ovdje je riječ o deontologiziranju
filozofije. Kao u stoicizmu i skepticizmu ona se preobražava u moralnu
paradoksologiju. Jankélévitch je zapravo moderni filozof života. Pojam života
postavlja se etičkom dužnošću da se čini dobro iz bezuvjetne volje za dobrim
samim. On nije, dakle, moderni moralist koji na tragovima Montaignea, kao
cijela plejada francuskih filozofijskih esejista - od Ciorana do „novih
francuskih filozofa“ Lévyja, Glucksmanna, Finkielkrauta - angažirano ispituje
razloge ugrožavanja ljudske egzistencije a da ne postavlja problem zašto uopće
nužnost da se ono etičko u užem i širem smislu postavlja na rang prve
filozofije kao metafizike. Zašto uopće nužnost da se ontologija koja pita o
bitku kao takvom, bitku bića i biću u cjelini bića, te o biti čovjeka reducira
na filozofiju morala? Jankélévitch je na to pitanje dao paradoksalni odgovor.
Takva je i cijela njegova filozofija.
Ono što jest nedohvatno
nedohvatnoga pokazuje se temeljnim problemom. Moral je, naime, istodobno
ontologijski utemeljen u biti čovjeka. Ali on i utemeljuje ono što uopće čini
bitak čovjeka i bića u cjelini. Takva je pozicija paradoksalna zato što nastoji
izbjeći antropocentrizmu tako što ga pretpostavlja kao otvoreni projekt.
Beskrajnom ljubavlju spram čovjeka koja proizlazi iz ljubavi spram bitka čovjek
se tek egzistencijalno određuje. Zato je Jankélévitch filozof egzistencije. Esse existentiae određuje esse essentiae. To je Sartreova
preokrenuta platonistička metafizika u kojoj je, kako je precizno rekao
Heidegger, „sve do čovjeka, a ništa do bitka“.[11]
Sjedinjujuća moć rascijepa bitka i čovjeka
(ontologije i etike) jedino je u ljubavi. Ljubav je uz istinu najvažniji pojam
Jankélévitcheve moralne de-ontologije egzistencije Drugoga. Paradoksalnost je
egzistencije u tome što ona potrebuje vlastito određenje da bi uopće mogla biti.
Biti egzistencijalno odgovoran u svijetu vladavine ništećeg ništa i smrti znači
biti moralno utemeljeni namjesnik bitka i ljubavi u svakom svojem činu. Paradoks
je, dakle, u tome što ozbiljno voditi egzistenciju znači biti smrtnik koji zna da
je konačnost egzistencije uvjet mogućnosti pojavljivanja morala u svijetu.
Besmrtnici ne potrebuju moralno opravdanje jer se njihovo djelovanje ne zbiva u
vremenu. Strogo govoreći, besmrtnost i vječnost su atemporalne oznake dobivene
iz ograničenosti i paradoksa konačnosti. Ljubav prevladava rascijep. Ali ona ne
može biti paradoksalna. Svaka istina u posljednjoj je instanciji jedino bitna
ako je životno-filozofijski, dakle, moralno relevantna za bitak čovjeka u
zajednici bića.
Jankélévitch propituje u svojoj deontologiji egzistencije
problem Drugoga. Ljubav omogućuje prevladavanje obzorja subjektivistički
shvaćene ljudske egzistencije zato što je nedohvatna bilo kojem racionalizmu,
iracionalizmu, subjektivizmu, scijentifizmu. Tako je Jankélévitch govorio o
nemogućnosti razumijevanja smrti iz obzorja moderne znanstvene svijesti. Ljubav
nije istoznačna sa smrću. Ona nije ni suprotnost smrti, nego životna moć
sjedinjenja rascijepa između bitka i Drugoga. Nesvodivost Drugoga u njegovoj
paradoksalnoj egzistenciji tek se istinski može razumjeti polazeći od predontologijske
egzistencijalije ljubavi, da se poslužim Heideggerovim pojmovljem iz Sein und Zeit-a, koja otvara drugotnost
Drugoga u susretu. Drugi se ne konstituira polazeći od nestabilnosti moje
egzistencije, nego je već uvijek ljubavlju posredovan u vlastitoj
neposrednosti. Za razliku od smrti koja jest misterij i sudbina, ljubav sebe
razumije u žrtvi davanja Drugome čak i kad se uspostavlja kao herojski čin
uzvišenosti žrtve iz ljubavi spram Drugoga kao nedohvatnog ideala. Drugim
riječima, za Jankélévitcha ljubav nije nadomjestak za paradoks egzistencije u
odnosu s bitkom samim, nego je riječ o prvom i posljednjem temelju moralnog
djelovanja uopće. Ne može se imati svijest o moralnome apsolutizmu bez samorefleksije
o paradoksima ili imanentnim granicama bezgranične ljubavi.
5. Istina je ljubav?
Zašto je egzistencija Drugoga paradoksalna?
Odgovor na to pitanje proizlazi iz cjeline Jankélévitcheve filozofije života
kao etički utemeljenog odnosa spram svijeta uopće. Što je za Jankélévitcha
filozofija i koji je njezin smisao? U razmatranjima o figuri Sokrata u
Platonovim dijalozima podaren je odgovor na to pitanje. Smisao je filozofije u
ljubavi spram istine. No, istinitost istine nije, kauzalistički govoreći, samo
u svijesti o tome da istine ima kad se podudaraju bitak i mišljenje. Istina
jest istina bitka u odnosu s čovjekom kao bićem koji istinu iznosi na svjetlo
dana. Rascijep između bitka i čovjeka nadvladava se mišljenjem tek onda kad se
na mjesto odnosa postavlja bezgranična ljubav davanja za istinu. Smisao je
filozofije stoga uvijek i jedino u moralnome opravdanju bitka. Filozofija je koesencijalna
sa sviješću o svijetu. Moral je koegzistencijalan s odgovornošću za svijet kao
takav uopće. O biti i ne-biti takvog svijeta odlučuje, naposljetku, samo
moralno odgovoran čovjek. On može egzistencijalno odlučiti o vlastitoj smrti,
smrti Drugoga iz slobode onog neiscrpnoga područja životnosti života. Ljubavlju
vođena egzistencija jest jedino prava i ozbiljna stvar u životu.
U knjizi Le
Paradoxe de la morale (Paradoks morala) Jankélévitch će vrhunski paradoks
filozofijskog pitanja o smislu egzistencije čovjeka postaviti kao pitanje
proturječja bitka i ljubavi. To je proturječje zato što bitak i ljubav nisu
suprotnosti, ne supostoje jedno pored drugoga, nego jedno u drugome. Na temelju
Bergsonove stvaralačke evolucije čin prevladavanja paradoksa jest u razrješenju
odnosa koji on naziva odnos organa-prepreke.
Posrijedi je sredstvo-svrha kao razrješenje kauzalističkog odnosa. Bitak nije
uzrok, niti sredstvo. Ljubav nije samo svrha, nego i sredstvo-svrha. Primjer
pronalazi u pojmu egoa. Ne razmatra se egologijska problematika
transcendentalne svijesti kao u Husserla.[12] Naprotiv, Jankélévitch uzima pojam egoa iz aspekta metafizike subjektivnosti. To znači da je ego fizički i psihički sklop koji me odvraća nužno od Drugoga. No, paradoks je da se subjektivizam ego-a razrješava u njemu samome. Bez ego-a nema svijesti o mogućnosti altruizma. U njemu samome je organ-prepreka. U njemu samome je njegova tamnica i njegova bezgranična sloboda koja se otvara tek iz ljubavi spram Drugoga.[13]
Paradoks je egzistencije stoga metafizički
razriješen iz životne moći potvrđivanja ego-a u nadilaženju njegove
zatvorenosti. Stvaralačka ljubav potrebuje prepreku u sebi samoj. Bitak je mogućnost
i granica svakog prekoračenja prepreke. Nije moguće ljubiti a da se ne bude.
Jankélévitcheva filozofija morala deontologijski vraća stvar na početak. Kako
je uopće moguća filozofija morala? Tako što se moral u posljednjoj instanciji
pokazuje kao ono dobro što bitak čini bitkom, a čovjeka u njegovoj egzistenciji
čovjekom. Moralizam je izbjegnut sviješću o tome da neka posebna
postmetafizička etika više nije moguća kao posebna filozofijska disciplina. To
je moralo Jankélévitchu biti jasno već na početku njegove filozofijske
avanture. Od doktorata o Schellingu do eseja o ironiji, dekadenciji, laži,
istini, oprostu, ljubavi i smrti vodio je put razumijevanja krhkosti
egzistencijalne bačenosti čovjeka u svijet prepun zla. „Tragedija naše kulture“
bila je početak prevladavanja onog filozofiji nedostojnog – misticizma i
iracionalizma.
Vladimir Jankélévitch je u radikalnome
razračunavanju s njemačkom filozofijom i kulturom dospio na put autentičnog
mislioca paradoksa egzistencije Drugoga. Nakon Ortege y Gasseta on je jedini
istinski filozof života koji više duguje onoj tradiciji koju je odbacio iz
uvjerenja te zbog vlastite i tragedije židovskog naroda u Auschwitzu negoli,
paradoksalno, vlastitoj. Što je uopće vlastitost tradicije za mišljenje?
Jankélévitch je i u tom smislu suvremenik europskog duha. On nije poput nekih
drugih mislioca posezao u ekskluzivnost židovske tradicije. Bio je francuski
filozof po vokaciji i ukorijenjenosti u tradiciju, a njemački je mislio iz metafizičke
sudbine Zapada, čak i kad se zauvijek oprostio od „tragedije naše kulture“.
Paradoks njegove filozofije jest jedino u tome što je aktualan po onome što
više nije istinski problem filozofije, nego pokušaja dobrog vođenja života. A
to je etičnost u raspadnutome svijetu bez Boga, mita i velike umjetnosti.
Tekst prvobitno objavljen u časopisu Europski glasnik, br. 23., Zagreb 2018.