PROCES PROTIV VIJEKA
PIŠE: MILAN KUNDERA
Već gotovo sedamdeset godina Evropa živi pod režimom procesa. Među velikim umjetnicima vijeka, koliko samo onih osuđenih...
Kako je
moguće da je šoven Sovjetske Rusije, tvorac propagandističkih stihova kojega je
sam Staljin nazvao „najvećim pjesnikom našeg vremena“, kako je dakle moguće da
je Majakovski ipak ostao golemi pjesnik, jedan od najvećih? Svojom sposobnošću
entuzijazma, suzama ganuća koje priječe jasno vidjeti izvanjski svijet, zar
lirska poezija, ta nedodirljiva božica, nije bila predodređena da jednoga
fatalnog dana postane ukrašavateljicom svireposti i njezinom „vjernom sluškinjom“?
Bila su to pitanja koja su me fascinirala prije dvadeset i tri godine, kad sam
pisao Život je negdje drugdje, roman u kojem Jaromil, mladi poeta kojemu
je manje od dvadeset godina, postaje egzaltirana sluga staljinističkog režima.
Bio sam prestravljen kada su kritičari, premda su hvalili moju knjigu, vidjeli
u mom junaku lažnog pjesnika, zapravo pokvarenjaka. U mojim je očima Jaromil
bio autentični pjesnik, nevina duša; kad ne bi bilo tako, moj bi mi se roman
činio sasma nezanimljivim. Jesam li kriv za nesporazum? Jesam li se rđavo
izrazio? Ne vjerujem. Biti istinskim pjesnikom i istodobno pristati (kao
Jaromil ili Majakovski) uz nepobitan užas jest skandal. Tom riječju
Francuzi obilježavaju neoprostiv, neprihvatljiv događaj, događaj koji
proturječi svakoj logici, ali ipak realan. Svi smo nesvjesno skloni izbjeći
skandale, praviti se da oni ne postoje. Zato nam je draže reći da su veliki
likovi kulture kompromitirani užasima našeg stoljeća bili pokvarenjaci. Ali to
nije istina. Ako ni zbog čega, onda iz taštine, svjesni da su izloženi
pogledima, da se o njima donose sudovi, umjetnici i filozofi brižno nastoje
biti pošteni i hrabri, biti na pravoj strani i u istini. To skandal čini još
nerazumljivijim. Ako ne želimo izići iz dvadesetog vijeka podjednako stupidni
kao što smo stupili u njega, moramo napustiti olaki moralizam procesa i misliti
zagonetku tog skandala, misliti do kraja, tako će to dovesti u pitanje sve naše
izvjesnosti o čovjeku kao takvom.
No
konformizam javnog mnijenja jest snaga koja se uzdigla u sud, a sud nije tu da
gubi vrijeme misleći, nego je sud tu da pokrene procese. I kako se malo pomalo
između sudaca i optuženih produbljuje ponor vremena, sve češće niže, odnosno
neznatnije iskustvo sudi višem, odnosno značajnijem. Nezreli sude o
Célinovim zabludama, nesposobni shvatiti da Célinovi romani, zahvaljujući
upravo tim zabludama, sadrže egzistencijalno znanje koje bi im pomoglo da budu
zreliji kad bi ga razumjeli. Jer u tome leži moć kulture: u iskupljenju užasa što
trans-supstancijacijom postaje egzistencijalna mudrost. Uspije li duh procesa
uništiti kulturu ovog vijeka, ostat će iza nas tek spomen na svireposti što ga
pjeva dječji kor…
Čovjek je
taj koji se kreće u magli. No kad se osvrne unatrag kako bi prosudio prošla
pokoljenja, ne vidi nikakvu maglu na njihovu putu. Iz svoje sadašnjosti, koja
je za njih bila daleka budućnost, njihova staza mu se čini potpunomice jasnom,
vidljiva u svoj svojoj protežnosti. Gledajući unatrag, čovjek vidi stazu, vidi
ljude koji se kreću, vidi njihove zablude, ali magla je nestala. Pa ipak, svi
oni, Heidegger, Majakovski, Aragon, Ezra Pound, Gorki, Gottfried Benn, Saint
John-Perse, Giono, svi su oni koračali u magli i možemo se upitati: tko je više
zaslijepljen? Majakovski koji piše svoju poemu Lenjinu, ne znajući kamo će
odvesti lenjinizam? Ili mi koji ga sudimo desetljećima kasnije i ne vidimo
maglu koja ga je okruživala?
Zaslijepljenost
Majakovskog dio je vječne conditio umana, ljudske situacije.
Ne vidjeti
maglu na stazi Majakovskog, to znači zaboraviti što je čovjek, zaboraviti što
mi sami jesmo.