Massimo Recalcati: Thomas Mann i Sigmund Freud vidjeli su ponor Europe


Svako "više zdravlje", kako piše Thomas Mann, da bi odista bilo takvo, mora proći kroz spoznaju bolesti i smrti. Posrijedi je velika tema koju on u dubini razvija u Začaranoj gori. Posrijedi je također i njegova krajnja bliskost Freudovoj opomeni. Europa u svom totalitetu upletena je u svoju dekadenciju, ponovno sjedinjena u svom morbidnom stanju, sabrana na komade u elegantnom švicarskom sanatoriju Berghof gdje se priča odvija. Sanatorij, naime, nije tek jednostavni pripovjedni scenarij, nego pravi pravcati univerzum koji u mikrokozmos obuhvaća patologije jednog kontinenta osuđenog na samouništenje.

Naime, alkemijski postupak pretvorbe boli u ponovno rođenje nikada ne može biti sam po sebi razumljiv. Začarana gora je objavljena, nipošto slučajno, ubrzo nakon proslavljene Masovne psihologije i analize Ja, u kojoj je Freud opisao najmutnije nesvjesne procese koji su vodili Europu prema bezdanu totalitarizama i Drugog svjetskog rata. Ako je Mannov sanatorij sabirao ostatke i krhotine besperspektivne buržoazije i aristokracije, fragmentirane, bolesne, svedene na melankolične atome, Freud je pak, sa svoje strane, pokazivao zaneseni, egzaltirani karakter mase kao čeličnog tijela, izražaj zdravlja koje ne proishodi iz prolaska kroz bolest, nego iz njezina žestokog odbacivanja.

Dok se Mann skanjivao nad čovječanstvom koje pati, doba totalitarizma, u svojim fašističkim i nacističkim verzijama, veličat će politiku kao program primijenjene biologije u cilju popravljanja svake vrste nečistoće u ime stvaranja nove rase ljudi koji ne poznaju poraz, bolest ili smrt. Mann je naslutio sve ono što je Freud teoretizirao: povijesni fašizmi nisu nastali samo iz ekonomskih okolnosti, nego i iz iluzije da um – poput onog što ga je u sanatoriju Začarane gore retorički slavio humanist Settembrini, čije riječi uvijek značajno prekida uporan kašalj – odista  može spasiti čovječanstvo od zavodljiva prokletstva Thanatosa.

Čak i u našem vremenu novi suverenistički populizmi djeluju poput iluzionista Cipolle, uznemirujućeg protagonista Mannove novele Mario i mađioničar: hipnotizeri i zavodnici masa zamjenjuju kritički um zahvaljujući nuđenju ekstatične poslušnosti sposobne osloboditi individualni i kolektivni život od boli i patnje. On, kao što je često slučaj s populističkim vođama, više ne djeluje grubom silom, nego perverznim zavođenjem. Posrijedi je Mannova primjena frojdovskog modela regresije mase i njezinih katastrofalnih učinaka: primarna iluzija je izbjeći opasnost od kontaminacije, eliminirati iz života neautentičan element, bol i bolest, nedokučivu neumoljivost patnje.

U tom smislu, kritičko mišljenje – njegova tragična vertikalnost – biva nadomješteno pristajanjem mase na sigurnost. To je ono što se pojavljuje i u suvremenom političkom jeziku: mržnja prema migrantu kao novom „Židovu“, nostalgija za nepovredivim granicama kao fantazija o cjelovitom i nekontaminiranom tijelu, učvršćivanje nacionalnog identiteta kao učinak identifikacije apsolutnog vanjskog neprijatelja, nepovjerenje u institucije u ime naroda uznesenog kao mitski entitet. Trenutna geopolitička kriza i trijumf neliberalnih i nacionalističkih tendencija koje zahvaćaju demokratski Zapad imaju iste korijene koje su Mann i Freud dijagnosticirali suočeni s rastućom plimom novih fašizama. Mase su „nostalgične za ocem“, žale za tiranima koji obećavaju nemoguće, brišući neizvjesnost i gubitak iz životnog horizonta.

U tom je smislu demokracija, kako je Mann jasno shvatio, po svojoj prirodi bolesno tijelo, sistem koji mora prihvatiti vlastitu nedovršenost  kako bi izbjegao skretanje u oblike totalitarizma. To bi se, paradoksalno, dogodilo ako bi dosegla svoje konačno dovršenje. U tom smislu, pisac ima zadatak njegovati rane bez pretenzije da će ih jednom zavazda izliječiti. Tuberkuloza koju dijele gosti Berghof-a nije jednostavno plućno oboljenje, nego manifestacija mnogo dublje bolesti: nemogućnosti Europe da se suoči s vlastitom nužnom nedovršenošću, s plodotvorno nelagodnim iskustvom demokracije. Nije slučajno da je kasni Mann, onaj Josipa i njegove braće, zagovarao potrebu za prevođenjem, za postajanjem stranim samom sebi, za kontaminacijom kultura, jer spasenje leži u hibridizaciji identiteta, a ne u potrazi za fanatičnom fantazijom o čistoći.

Smrt velikih narativa dvadesetog stoljeća (Rasa, Napredak, Klasa, Povijest) podrazumijeva kolaps njihovih iluzija o svemoći i potrebu za novim radom nečuvenog žalovanja. Inače, kako je Freud točno istaknuo, rezultat može biti samo kompulzivno ponavljanje traume u obliku sve agresivnijih nacionalizama, terorističkih vjerskih fundamentalizama ili bezdušnih tehnokracija. Nije slučajno da „novi fašizmi“ ne nose crne košulje, nego govore umirujućim jezikom nagona za sigurnošću, obećavajući da će rane globalizacije zacijeliti mitom o zatvorenoj zajednici, da će izliječiti strepnju od krize i rata učvršćivanjem granica i  njihovom protekcionističkom zaštitom. Protiv novih iluzionista tipa Cipolle koji obećavaju identitetske rajeve, trebamo se sjetiti, s Freudom i Mannom, da civilizacija preživljava samo ako prihvati neizlječivi karakter svoje bolesti: demokracija je onaj sanatorij otvoren nad bezdanom gdje, poput Hansa Castorpa, prije svega moramo naučiti slušati uznemirenu istinu naših simptoma.

[Massimo Recalcati, Thomas Mann e Sigmund Freud videro l’abisso dell’Europa, La Repubblica, 20. 7. 2025.]

Preveo s italijanskog Mario Kopić

*Naslovna slika: The Rape of Europa, Giovanni Lanfranco
Noviji Stariji