Massimo Recalcati: Antisemitska fantazma

Dramatični teroristički napad u Sydneyu, kao što nažalost znamo, nije izolirani čin nego vrh ledenog brijega. Antisemitizam nije toliko arhaični ostatak evropske povijesti, relikt dvadesetog stoljeća kojem je suđeno da nestane zajedno sa sjećanjem na holokaust, koliko, tome naprotiv, tendencija, uporna nagonska sklonost, sposobna ponovo se aktivirati svaki put kad socijalna veza dospije u krizu i neugodnosti „nelagode u kulturi“, kako bi Freud rekao, zahtijevaju identifikaciju apsolutnog krivca.

Nije slučajno da je antisemitizam povijesno prosperirao u trenucima najveće kolektivne simboličke dezorijentacije. Kada veliki narativi oslabe, kada budućnost izgleda mutna i sadašnjost prijeteća, a potreba za identifikacijom apsolutnog neprijatelja postane neodložna. Trenutni val antisemitizma koji prožima naše vrijeme stoga se ne može likvidirati kao jednostavna emocionalna reakcija na događaje na Bliskom istoku. Iako nema sumnje da su zločeste akcije Netanyahuove vlade, da je nasilje neselektivno usmjereno protiv civila, djece i obitelji, izazvalo ogorčenje, ljutnju i tugu, neizbježno šireći globalni antisemitski duh, podjednako nema sumnje da prelazak s političke kritike jedne vlade i žestoke vojne strategije na stigmatiziranje Židova kao apsolutnog neprijatelja označava ne samo semantičko nego i traumatično iskliznuće.

Suvremeni antisemitizam ne može se objasniti isključivo kao reakcija na politiku Države Izrael. Nije u prvom planu samo geopolitički sukob, nego nesvjesna fantazma ukorijenjena u srce Zapada.

Raspoređuje se ona oko dvojake prirode Židova: s jedne strane, parazit, podlo, korumpirano, maligno biće, asimilirano u bakteriju, virus koji inficira zdravo tijelo zajednice. S druge strane, svemoćno biće, tajni gospodar svijeta, nevidljivi režiser tržišta, ratova i ekonomskih kriza.

Ovo je antisemitska reprezentacija koja se pojavljuje ne samo u halucinantnom portretu Židova koji je predložio Hitlerov Mein Kampf, nego se silovito ponovo vraća čak i danas u zdravom razumu: Židov je istovremeno ništa i sve, otpadak i suveren, ljudski otpadak i izraz moći koja je koliko potajna toliko i svemoćna. Nije posrijedi samo logička pogreška, nego sama srž antisemitske fantazme.

U psihoanalitičkim terminima, kako su i Freud i Fromm učinkovito pokazali, antisemitizam funkcionira kao moćan projektivni stroj: sve ono što individualni ili kolektivni subjekt ne uspije od vlastite nelagode simbolizirati, to biva isključeno i pripisano malignoj drugosti koju je Židov predodređen utjeloviti. Upravo Židov sveden na patogenog agenta jest taj koji nam omogućuje da o društvu razmišljamo kao o bolesnom tijelu koje zahtijeva radikalnu terapiju. Židov kao potajni i zli gospodar svijeta omogućuje nam da osmislimo nepravdu identificirajući uzročni princip bolesti koja se mora iskorijeniti.

To se događa svaki put kada Židov biva umiješan u spor ne kao građanin ili određeni politički subjekt, nego kao metafizička figura Zla. Kada se, kao što se dogodilo 7. oktobra i kao što se ponovilo u Sydneyu, ruka ispunjena mržnjom naoruža i puca u gomilu, pogađajući mlade ljude, porodice i djecu na zabavi, to je znak da je antisemitska fantazma prevagnula nad svim ostalim razmišljanjima. Diskurs se više ne tiče izraelske politike, nego samog bivstvovanja Židova; ne teške odgovornosti jedne vlade koja je pravednu obranu pretvorila u čin osvete, nego ontološke krivnje koja se pripisuje cijelom narodu.

I upravo se u tom otpatku manifestira reaktivacija arhaične mržnje, koja, poput krške rijeke, koristi aktualne događaje kao izgovor za ponovno izbijanje. Ipak, danas se nahodimo pred antropološkom mutacijom antisemitizma koja ne može a da dodatno ne poveća našu zabrinutost. Nacistički antisemitizam predstavljao se kao misija naporne i delirične obrane Zapada ugroženog židovsko-boljševičkom zarazom i kvarenjem njegove krvi uzrokovanim malignim virusom koji se smatra odgovornim za njegovu moralnu, političku i biološku dekadenciju.

No dok je, prema filozofiji hitlerizma, Židov  bio mišljen kao strano tijelo Zapada, kao unutarnja pokvarenost i izopačenost njegove veličine koju treba popraviti u ime rasnog zdravlja Volka (naroda) i same zapadne civilizacije, suvremeni antisemitizam sve se više isprepliće s dubokom i iracionalnom antizapadnom strašću. Židov se više ne doživljava kao neprijatelj koji nagriza Zapad iznutra, nego postaje sam simbol zapadnog zla i korupcije: globalnog kapitalizma, tehnološke dominacije, financijskog grabeža, neokolonijalizma, militarizma i identitarizma.

U tom smislu, džihadistički islamizam predstavlja jedan od najčišćih izraza suvremenog antisemitizma. On uznemirujuće spaja antizapadnjačku strast (paradoksalno prisutnu, kao što znamo, na samom Zapadu) s najklasičnijom antisemitskom fantazmom: Židovom identificiranim kao teološki, politički i ekonomski neprijatelj, odgovornim, u ovom slučaju, ne toliko za trovanje čistoće i veličine Zapada (nacistički antisemitizam) koliko za posvemašnju manifestaciju nepovratne pokvarenosti i izopačenosti Zapada kao takvog.

Massimo Recalcati, Il fantasma antisemita, La Repubblica, 19. 12. 2025.
Preveo s talijanskog Mario Kopić