Fridrih Niče: Da li je filozof slučajno iskrsli putnik ili je poput kočnice na točku vremena?

POSLEDNJI FILOZOF. FILOZOF
RAZMATRANJA O SUKOBU UMETNOSTI I SAZNANJA 
(jesen i zima 1872. godine) 

1

Na pravoj visini sve se stiče i jedno je — misli filozofa, dela umetnika i valjani činovi.

2

Trebalo bi pokazati kako sav život jednog naroda nečisto i zbrkano odražava sliku koju nude njegovi najveći geniji: oni nisu proizvod mase, ali masa pokazuje njihovu reperkusiju.

Ili, kakav je odnos?

Postoji nevidljivi most od genija do genija — to je istinski realna »povest« nekog naroda, sve ostalo je ko zna koja po broju i na senku nalik varijacija u lošoj građi, kopije izvedene neukom rukom.

Etičke se snage naroda takođe pokazuju u njihovim genijima.

3

U divnom svetu umetnosti— kako su filozofirali? Kada je život ispunjen, prestaje li se onda s filozofiranjem? Ne, tek tada počinje istinsko filozofiranje. Njegovo rasuđivanje o egzistenciji kazuje više, jer pred sobom ima relativno ispunjenje, sve velove umetnosti i iluzije.

4

U svetu umetnosti i filozofije čovek gradi na »besmrtnosti intelekta«.

Jedino je volja besmrtna; upoređena s njome, kako jadno izgleda ta besmrtnost intelekta što se postiže obrazovanjem koje pretpostavlja ljudske mozgove: — vidljivo je koja je to tek rupa na svirali prirode.

Ali, kako genije može istovremeno biti najviši cilj prirode? Preživljavanje pomoću istorije /Historie/ i preživljavanje pomoću rađanja /Zeugung/.

Ovde platonovsko rađanje u lepom — za rođenje genija je, dakle, neophodno premašenje istorije, ono mora da zaroni u lepotu i u njoj se ovekoveči.

Protiv ikoničke istoriografije! Ona sadrži barbarizujući element.

Na njoj je da govori jedino o velikom i jedinstvenom, o uzoru. Time je shvaćen zadatak novog filozofskog naraštaja.

Svi veliki Grci iz doba tragedije nemaju ništa u sebi od istoričara.

5

Nagon saznanja bez odabira sličan je slepom polnom nagonu — znak prostaštva!

6

Filozof nije sasvim postrance od naroda, poput nekog izuzetka: Volja i s njim nešto hoće. Namera je ista kao u umetnosti — njegovo sopstveno preobraženje i iskupljenje. Volja stremi prema čistoti i oplemenjenju: od jednog do drugog stupnja.

7

Nagoni koji izdvajaju Grke od drugih naroda dolaze u njihovoj filozofiji do izražaja. Ali, to su upravo njihovi klasični nagoni. Važan je njihov način bavljenja istorijom. Postupno izopačavanje pojma istoričara u antici— njegovo rast varan je u znatiželjno sveznalaštvo.

8

Zadatak: saznati teleologiju filozofskog genija. Da li je on zapravo samo neki slučajno iskrsli putnik? U svakom slučaju, ako je autentičan, on nema šta da čini sa slučajnom političkom situacijom nekog naroda, već je u odnosu na svoj narod bezvremen. No, otuda nije slučajno povezan sa svojim narodom — ono što je specifično u narodu objavljuje se ovde kao individuum, i tako se narodni nagon objašnjava kao svetski nagon i koristi za rešavanje zagonetki sveta. Kroz separaciju, priroda uspeva da svoje nagone sagleda u čistom stanju. Filozof je sredstvo da se počine u neumornom strujanju, da se uz prezir prema beskrajnom mnoštvu stekne svest o tipu koji ostaje.

9

Filozof je samoočitovanje onoga što se zbiva u radionici prirode — filozof i umetnik govore o tajnama zanata prirode. Iznad vreve trenutne povesti, sfera filozofa i umetnika je mimo nužde.

Filozof je poput kočnice na točku vremena.

Filozofi se pojavljuju u razdobljima velikih opasnosti — onda kada se točak sve brže okreće — i zajedno sa umetnošću zauzimaju mesto iščezavajućeg mita. Ali omi posežu daleko napreci, jer im veoma sporo posvećuju savremenici pažnju. Narod koji postaje svestan svojih opasnosti — proizvodi genija.

Iz: Knjiga o filozofu, preveo Jovica Aćin, Grafos, Beograd, 1984.
Noviji Stariji