Prevedena Urbančičeva Povijest nihilizma

Kod zagrebačkog izdavača Demetra upravo je objavljen prijevod knjige slovenskog filozofa Ivana Urbančiča Povijest nihilizma. Posrijedi je djelo koje predstavlja takoreći autorovo zavještanje, nastalo iz desetljećima nagomilavanog filozofskog iskustva. Oni koji su pobliže upoznati s cjelinom Urbančičeva  djela razumiju i doživljavaju ovo djelo kao završni kamen na filozofskom zdanju koje je građeno cijelog života i cijelim životom.

Već kao student filozofije početkom šezdesetih godina prošlog stoljeća Ivan Urbančič je ustrajavao da se filozofija temelji na misliocima poput Kanta i Schopenhauera. Nešto kasnije, kada ih je započeo i prevoditi na slovenski jezik, na njih je nadovezao Diltheya  i Jaspersa, Husserla i Sartrea, te nadasve Nietzschea i Heideggera. Urbančič nije bio samo prvi koji je nakon Drugog svjetskog rata vratio filozofiju iz ideološke i religiozne »dijaspore« u Sloveniju, nego i prvi koji je uveo fenomenologiju, taj ključni filozofski smjer 20. stoljeća. Već krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih objavljeni su njegovi prijevodi Heideggerovih izabranih spisa i Husserlove Kartezijanske meditacije. Uz njih su se pojavljivale i opsežne i temeljite Urbančičeve studije o tim i drugim suvremenim europskim filozofima.

Nakon kratkog angažmana na uspostavi parlamentarne demokracije u Sloveniji, Urbančič se početkom devedesetih vraća čistoj filozofiji, mišljenju bivstvovanja i njegova smisla. Već u to doba kod Slovenske matice započinje objavljivati prijevode Nietzschea, objavljujući i dvije vlastite knjige posvećene Nietzscheu pod naslovom Zaratustrina predaja. Potom je slijedila značajna knjiga pod naslovom Opasnost bivstvovanja u kojoj se suočio ne samo sa svjetsko-povijesnom krizom humanosti, krizom moderne ljudskosti, nego prije svega s krizom samog bivstvovanja. Pod opasnošću bivstvovanja Urbančič započinje misliti ono što se prigađa kao konačna epoha bivstvovanja, kao epoha koja ugrožava europskog čovjeka raščovječenjem, a svijet pak rastvaranjem stvari svijeta u nešto puko raspoloživo. Bit te opasnosti izvire, prema Urbančiču, iz biti tehnike, iz kapitalističko-ekonomske i političko-terorističke, čak biotehnološke opasnosti. Jer to je konačnica epohe povijesti ne-biti bivstvovanja, ne-biti koja pripada samom bivstvovanju. I zato, formirajući prezentnu formaciju nihilizma, dovodi ta epoha povijesti u pitanje sve postojeće vrijednosti, pa i one najviše. S tom je knjigom Urbančič intervenirao ne samo u jezgro današnjih rasprava o duhu europejstva nego i o globalizmu i globalnoj etici.

Njegova Povijest nihilizma kao idući filozofski korak neće stoga imati ništa s historiografijom, kronološkim opisivanjem povijesnih događaja neke duhovno-povijesne konstelacije, nego će zapravo biti posrijedi sama povijest filozofije kao mišljenja bivstvovanja. A zašto nihilizam? Nihilizam opet nije neka moralistička oznaka za dekadenciju, razvrat, bezbožništvo i tomu slično, nego oznaka razumijevanja ništine kao ništine bivstvovanja. Niština nije nešto puko negativno, nego ima dva lica, odnosno, kako kaže Urbančič, »pogađa mislećeg čovjeka kao ona ras-položenost, koja mu otkriva skrovitu tajnu filozofije kao uskraćenosti Bivstvovanja, ali na način da se ta uskraćenost pokazuje kao najdalja Darežljivost: kao zadnja istina Ništine samog Bivstvovanja.«

Za Urbančiča se povijest nihilizma dovršava modernom epohom europske svjetske povijesti, u »dovršenoj svjetsko-povijesnoj epohi ništavnosti istine i bivstvovanja kao od strane subjekta, na način vlasti, postavljene vlastite izvjesnosti sebe samog«. Uvid u taj nihilizam danas je kako za intelektualce tako i za široke mase skriven, gotovo nedostupan: »Na jednoj strani vidim idolopoklonike 'prirode', na drugoj strani vidim idolopoklonike 'povijesti', na trećoj strani vidim idolopoklonike 'kulture', na četvrtoj strani vidim mnogovrsne idolopoklonike znanstvenog proizvođenja.« A za to je, prema Urbančiču, »krivo« Bivstvovanje samo, koje se  u našoj epohi svjetske povijesti daje tako da se istodobno uskraćuje.

Uvid u tu i takvu ambivalenciju bivstvovanja ostat će i posljednjom riječi filozofa koji je cijelu svoju egzistenciju stavio u njezinu službu, ustrajavajući neodstupivo na njezinom dignitetu i izvornom samoutemeljenju.

Mario Kopić

Noviji Stariji